20 مورد از پر نفوذترین زبان های برنامه نویسی

 

 

 

اگر بخواهیم لیستی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی ارائه دهیم، با ۲ گروه شاخص مواجه خواهیم شد؛ دستهٔ اول زبان‌های برنامه‌نویسی که عمری نسبتاً طولانی دارند و تصمیم هم ندارند از بین بروند چرا که هنوز در زمینه‌های مربوط به خودشان حرف اول را می‌زنند. در مقابل دستهٔ اول، گروهی از زبان‌های جدیدتری قرار دارند که مخترعان این زبان‌ها موفق شده‌‌اند که قدرت، برتری و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد زبان خود را به دنیای برنامه‌نویسان ثابت کنند. ما این‌جا لیستی از 10 زبان برنامه‌نویسی پراهمیت و بانفوذ را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

۱. ALGOL
این زبان در سال ۱۹۵۸ ساخته شد. ALGOL از به‌هم پیوستن سه حرف اول ALGorithmic و حرف اول Language بوجود آمده است. در‌واقع اقدام برای ساخت این زبان جزو تلاش‌های اولیه‌ای بود که بتوان یک زبان برنامه‌نویسی را بر روی ماشین‌های مختلف اجرا و استفاده کرد. این روزها، استفاده از ALGOL به حداقل ممکن رسیده است، با این حال می‌توان گفت ریشهٔ بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی بزرگ به این زبان برمی‌گردد.

۲. COBOL
COBOL مخفف شدهٔ عبارت Common Business-Oriented Language است. این زبان که در سال ۱۹۵۹ بوجود آمد، یکی از پرکاربردترین زبان‌ها در سیستم تجارت‌های کلان و عظیم مثل بانک‌ها و بیمه‌ها است. حتی امروزه شاهد آن هستیم که این زبان در ادارات دولتی و حتی نیروگاه‌های هسته‌ای در حال استفاده است. با این تفاسیر، کوبول هنوز در حال توسعه است و روند رو به رشد خود را حفظ کرده است.

۳. FORTRAN
نام این زبان برنامه‌نویسی از ترکیب دو کلمهٔ FORmula و TRANslator بوجود آمده است. این زبان که در سال ۱۹۵۷ میلادی بوجود آمد، اولین زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و همه منظوره بود که برای محاسبات سنگین علمی استفاده می‌شده است. FORTRAN حتی امروزه جایگاه و ارزش خود را در بین فیزیکدانان، مهندسان و جوامع علمی همچنان حفظ کرده است.

۴. Ada
علت این‌که این زبان Ada نام‌گذاری شده است، به خاطر گرامی‌داشت و قدردانی از زحمات دانشمند بزرگ و نخستین برنامه نویس تاریخ Ada Lovelace بوده است. Ada یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا است که در‌واقع گسترش یافته و تأثیر گرفته از زبان‌هایی مثل پاسکال است. این زبان از سال ۱۹۸۰ تاکنون توسط وزارت دفاع آمریکا (USDOD) توسعه داده می‌شود.

۵. PL/1
این زبان در سال ۱۹۶۴ خلق شد اما در سال ۱۹۶۹ به دنیا معرفی شد، جالب است بدانید PL/1 مخفف Programming Language One است. PL/1 توسط IBM در آزمایشگاه هارسلی انگلستان اختراع شد اما این زبان بعد از گذشت ۶ سال از اختراعش -یعنی در سال ۱۹۷۰- محبوبیت و طرفداران خود را به طرز چشم‌گیری از دست داد! این زبان همچنان در شرکت IBM برای System/360 در حال استفاده است.

۶. Pascal
این زبان در سال ۱۹۶۸ توسط دانشمند سوئیسی به‌نام نیکلاس ویرت اختراع شد و به پاس افتخار دانشمند و ریاضی‌دان بزرگ Pascal Blaise به‌نام Pascal نام‌گذاری شد و در سال ۱۹۹۰ به دوران اوج یک زبان‌ برنامه‌نویسی رسید که به طور گسترده‌ای در آن سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت! پاسکال را می‌توان فرزند محبوب و ارشد ALGOL نامید، که برای ساده‌تر کردن پدر خود (ALGOL) متولد شده بود!

پاسکال هنوز به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا و نسبتاً ساده در بسیاری از دانشگاه‌ها تدریس می‌شود اما به دلیل نداشتن بسیاری از ویژگی‌های مورد نیاز مراکز صنعتی و تجاری، در حوزهٔ صنعت به موفقیت چندانی نرسید.

۷. LISP
این زبان در سال ۱۹۵۸ توسط جان مک کارتی اختراع شد. LISP مخفف شدهٔ عبارت LISt Processing است. این زبان بعد از FORTRAN، پیرترین زبان‌ سطح بالا است که همچنان در زمینه‌های مختلفی مثل هوش مصنوعی کاربرد دارد.

۸. C
این زبان در سال ۱۹۷۲ توسط دنیس ریچی در آزمایشگاه‌های بل ساخته شد! C یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین زبان‌ها در طول تاریخ برنامه‌نویسی است . این زبان برنامه‌نویسی بیشتر به‌خاطر قدرت و سرعتش برای دسترسی به لایه‌های پایین‌تر سیستم (زبان ماشین) شناخته می‌شود. می‌توانیم C را مادر بسیاری از زبان‌های جدیدتر مثل آبجکتیو-سی، سی‌شارپ، جاوا، پی‌اچ‌پی و غیره بدانیم، که ریشهٔ تمام این زبان‌ها به C بازمی‌گردد.

همچنین این زبان برای نوشتن قسمت عمده‌ای از یونیکس، ویندوز و سیستم عامل گنو/لینوکس به کار گرفته شده است. با این تفاسیر، می‌توان گفت که این زبان نقش بسزایی در پیش‌برد دنیای فناوری داشته است.

۹. ++C
++C یک زبان همه منظوره و شئ‌گرا است که بین سال‌‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳ در آزمایشگاه‌های بل توسط بی‌یارنه استراس‌ تروپ خلق شد. در‌‌‌ واقع با ظهور مفهوم شئ‌گرایی در آن‌ سال‌ها، تصمیم گرفته شد این ویژگی به زبان C اضافه شود که نتیجهٔ آن تولد زبان ++C است که علاوه بر خاصیت شئ‌گرایی، امکانات جدید دیگری نیز معرفی کرد. تعداد بسیاری زیادی از نرم‌افزارها مثل بازی‌ها، نرم‌افزار‌های اداری (Office Suite)، ویدئو پلیر‌ها و حتی بعضی از سیستم عامل‌‌ها با این زبان نوشته شده‌اند. جالب است بدانید ++C یک زبان سطح میانی است و نه سطح پایین، چون قابلیت‌ زبا‌ن‌های سطح بالا و پایین را به صورت هم‌زمان باهم دارد.

با این حال، برخی از افراد مطرح در صنعت برنامه‌نویسی همچون لینوس توروالدز -خالق لینوکس- خیلی تمایلی به استفاده از این زبان ندارند.

۱۰. Java
در سال ۱۹۹۵ جاوا توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان مایکروسیستمز قدم به دنیای بزرگ برنامه‌نویسی گذاشت. جاوا از زبان‌های C و ++C تأثیر گرفته است اما خاصیت شئ‌‌گرایی را مثل ++C در خود حفظ کرده است و همچنین سادگی و کارایی بسیار بالایی برای کاربران خود به ارمغان آورده است (بخش قابل‌توجهی از اپ‌های اندرویدی با این زبان نوشته می‌شوند.)

جاوا همچنان به قدرت بخشیدن به میلیون‌ها اپلیکیشن سمت سرور وب نیز به صورت مصمم ادامه می‌دهد. بنابراین با این ویژگی‌ها، تعجبی ندارد که در چندسال اخیر جاوا به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل شده باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 3 اسفند 1395 | 19:22 | نویسنده پوریا پورفرزی : پوریا پورفرزی |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.